91:an-forumet

Diskutera 91:an

Du är inte inloggad.

#1 2009-12-20 20:53:14

Erik
General
Registrerad: 2007-08-26
Webbsida

Ett årtionde att summera

Vilka händelser kommer ni att minnas från årtiondet 2000-2010? Här är mina fem första tankar:

* Krister Petersson lämnar tidningen
* Nils Egerbrants bortgång
* Tobias Sjölunds intåg
* Gösta Gummessons överlåtande av Åsa-Nisse till Thomas Norberg
* Tredje generationen Persson börjar producera Kronblom-avsnitt

Jag är General och jag bestämmer över forumet smile

#2 2009-12-20 22:01:59

Erik S
Överste
Från: Uppsala

Re: Ett årtionde att summera

Några till:
* Nordlunds patetiskt dåliga manus.
* Ihrstedts ignorans av läsarreaktionerna gällande Nordlunds manus.
* Alf Woxneruds comeback.

Erik S, hjälpadministratör på 91:an-forumet.
Kontakta mig gärna om du undrar något om forumet. smile

#3 2009-12-21 01:28:11

Snorre
VIP

Man kan väl även tillföga Ihrstedt:s intåg som redaktör i huvudtaget.

#4 2009-12-21 10:52:11

Kasern
Medlem
Registrerad: 2009-06-24

1. 113 Bom får en ny tecknare: Anders Persson.
2. Serierna ``Sputnik ´´ och ``Palle och Jonte´´ kommer till tidningen, men lämnar tidningen snabbt på grund av läsarnas negativa reaktioner.
3. ``Uti vår hage´´ lämnar tidningen.
4. Anders Skoglinds intåg.
5. Daniel Boströms intåg.

1.Låt aldrig någon sätta sig på dig oavsett auktoritet.
2.Var oberoende av framgång.
3.Strunta i andra mättstockar än dina egna.
-Ernst-Hugo Järegård

#5 2009-12-21 14:56:10

Kasern
Medlem
Registrerad: 2009-06-24

Här är lite fler saker jag kom på...

1. Tidningen får en följetong ``30-åriga kriget´´ av Gert och Claes.

2.Egmont börjar ge ut årgångsböckerna.

3. Åsa-Nisse blir långfilm för 21:a gången.

4. Boris återvänder till Kronblom-serien. Nu har han dessutom blivit vuxen och fått familj!!

Senast redigerat av Kasern (2009-12-21 14:59:09)

1.Låt aldrig någon sätta sig på dig oavsett auktoritet.
2.Var oberoende av framgång.
3.Strunta i andra mättstockar än dina egna.
-Ernst-Hugo Järegård

#6 2009-12-21 16:38:49

Lars_Smedberg
Medlem
Registrerad: 2008-03-30

Kasern skrev:

Hmmm.... jag vill inte verka grinig; men för det första, så har det där inte hänt än - och för det andra, så har det väl egentligen inget med tidningen att göra...?

#7 2009-12-21 17:05:23

Charles
Medlem
Registrerad: 2008-04-26

Kasern skrev:

Här är lite fler saker jag kom på...

1. Tidningen får en följetong ``30-åriga kriget´´ av Gert och Claes.

2.Egmont börjar ge ut årgångsböckerna.

4. Boris återvänder till Kronblom-serien. Nu har han dessutom blivit vuxen och fått familj!!

Finns säkert många fler saker att nämna. För övrigt så är väl filmen om Åsa-Nisse inte klar än så den kanske inte kan räknas? Sen så verkar ju Boris mer eller mindre försvunnit ur Kronblom-serien. Jag tror Jonas tagit till sig en hel del inte-konstruktiv kritik från oss på forumet och helt enkelt "dumpat" Boris med familj. Vet att jag själv klagade lite men att efter come-backen bara köra ut Boris igen är nog inte det rätta sättet.

Jag tänkte i alla fall göra en kort summering av de gångna åren. De första åren (2000 och 2001 + början av 2002) kanske blir lite sämre recenserade pga att jag började prenumerera först 2002.

2000 och 2001
Associerar dessa årgångar rätt mycket med Lozell. Känns som om det var de åren Gert experimenterade med Toftaligan, översten med flera. Har inte så mycket att tillägga.

2002
Har alltid varit en gyllene årgång för mig. Var ju det året jag började prenumerera.
Bra saker: 30:åriga kriget, Tobias Sjölund med sin serie Livet hemmavid och givetvis att han blir 91:an-tecknare.
Mindre bra: Krister Petersson mer eller mindre slutar på 91:an (stor förlust för 91:an), Nordlunds manus.

2003
Bra årgång med "klassiker" som "dold kamera" av Gert Lozell och "dubbeltrubbel" av Pidde och Jonny. Gert Lozells serie "dold kamera" som var med i nr 16 är en av de bästa han gjort. Kunde skratta även när jag läste serien för andra och tredje gången. Pidde Anderssons och Jonny Nordlunds serie var kanske inte rolig på samma sätt men ändå den mest lyckade av Nordlund (när det gäller tecknandet). Jag störde mig inte alls på hans teckningar den gången.

2004
Hyffsad årgång men inte lika bra som 2003, tror jag. Kronblom i nr 3 var väldigt bra!

2005
Tror jag betecknar denna årgång som ett bottennapp. Tyckte inte alls om 2005 års tidningar.

2006
Jubileumsåret fast speciellt händelserikt var det väl ändå inte. Jonas börjar teckna Kronblom är väl det mest anmärkningsvärda. Han lyckas också få till riktigt bra serier, ibland riktigt roliga. Han hade en bra start men som ebbade ut lite efter ett tag. Jag tycker dock att han får till riktigt bra serier nu (2009), kanske inte jätte bra men fullt okej ändå.

2007
Ett bortglömt år? Kommer inte ihåg så mycket av det. Vet inte riktigt vad det ger för signaler, bra eller dålig årgång?

2008
Kommer inte på något vidare anmärkningsvärt. Jonny Nordlunds manus är under all kritik och det skapas ju t.o.m. en namnlista som lite tråkigt nog sopas undan(?) Rätt bra serier ändå, i överlag.

2009
Tycker att serierna utvecklats riktigt bra! Nordlund har faktiskt förbättrat sig lite, sen att jag inte uppskattar hans tecknarstil är väl en annan sak. Antar att så länge tecknarna inte ritar streckgubbar med krita så får de stanna kvar ...

Tycker att Åsa-Nisse-serierna har försämrats på senare tid. Tyckte till en början att det kändes nytt och fräscht med Norbergs intåg i Åsa-Nisse-serien men jag vet inte längre ... När jag läser serier från några år tillbaka var det riktigt trevliga och intressanta serier, idag bygger de bara på Kristins dumhet ...

Vet inte riktigt om man vågar sig på ett "Årets ros", än mindre "Årtiondets ros" men eftersom tidningen inte skulle klara sig utan oss läsare ger jag, hör och häpna, oss läsare "Årets ros"! smile

/Karl-Johan

#8 2010-01-12 19:51:13

Charles
Medlem
Registrerad: 2008-04-26

2009 års "anka" får vi väl titulera Herr Nordlunds burdusa påhopp i nr 7/2009 ...

/Karl-Johan

Sidfot